Artiklar

Lägg ner mottagningsenheten Sopranen

I Borlänge finns en särskild enhet för flyktingmottagning, Sopranen. Behov av en sådan enhet kan ha funnits under det stora flyktingmottagandet i Sverige 2015. Men redan i november 2015 ändrades Sveriges regler och policy för mottagande av flyktingar då regeringen ändrade mottagande från att ha varit historiskt stort till att vara på ”Eus lägsta nivå” enligt statsminister Stefan Löfven. Detta efter att regeringen kommit fram till att situationen var ohållbar, enligt statsminister Stefan Löfven och dåvarande vice statsminister tillika MP:s språkrör Åsa Romson. Den politiken och synsättet gäller alltjämt.

Vi Moderater kan inte se att det mot bakgrund av det minskade mottagandet av flyktingar till Sverige finns behov av en särskild enhet för detta i Borlänge. Flyktingar kommer till Borlänge även i fortsättningen men i en betydligt mindre mängd än tidigare och det rör sig i första hand om anhöriginvandring. De som nu kommer har således släktingar i Sverige som kan hjälpa sina nyanlända släktingar tillrätta i det nya landet. Det är även på gång en förändring av EBO lagen. EBO lagen innebär att en flykting kan flytta dit den själv önskar och få ekonomiskt bistånd av migrationsverket under de första två sk etableringsåren och därefter försörjningsstöd av den nya hemkommun. EBO lagen har inneburit att flyktingar flyttat dit deras landsmän redan bosatt sig. Oftast har det skett till kommuner med överskott på hyresbostäder. Det som nu är på gång är att ett antal av dessa kommuner, drygt 30, kan undanta bostadsområden i sin kommun från tillämpning av EBO-lagen. För den enskilde flyktingen innebär det att denne inte får ekonomiskt stöd om denne flyttar till ett område som undantagits från EBO-lagen. För Borlänges del avses det gälla för Tjärna Ängar, Jakobsgårdarna och Bullermyren. Vi Moderater ser detta som ett klokt beslut och ett steg i rätt riktning. Detta gör att det finns än mindre behov av en mottagningsenhet i Borlänge kommun.

Moderaterna yrkar att mottagningsenheten Sopranen omgående avvecklas och dess verksamhet läggs ned.

Borlänge den 30 januari 2020 Peter Henriksson, M, 2:e vice ordförande Socialnämnden

Ulrik Bergman, M, 2:e vice ordförande Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden

Tappade uppkopplingen