HåGe

Här kan du bekanta dig mer med vårt kommunalråd.

HåGe Persson, 48 år, född och uppvuxen i Harnäs/Ludvika.

Politiskt engagerad för moderaterna i Ludvika från 1991. Sedan 2010 har han varit gruppledare för partiet och sedan 2019 är HåGe kommunalråd, vice ordf i kommunstyrelsen.

Intresset för politik har funnits sedan barnsben och redan 7 års ålder pratade han för kärnkraft för sina måttligt intresserade kompisar. På fritiden har det varit ishockeydömning som tagit merparten av tiden från 13-års åldern och denna hobby har hållit i sig till 2019 då tyvärr tiden inte räckte till för glida runt på rinken och prata hockeyspelare till rätta. Ett annat stort intresse som HåGe fått med sig från sina föräldrar är travet. Familjen har haft egna travhästar fram till för några år sedan men nu nöjer sig HåGe med att vara delägare i en travhäst på distans. – Oerhört kul och spännande när det vankas start, säger HåGe.

Namnet HG fick han under högstadietiden och under gymnasiet utvecklades det till att kasta in två bokstäver till. – Mitt riktiga namn har nog ingen sagt sedan jag föddes. Hasse var det namn som föräldrar och vänner kallade mig under tidig uppväxt, säger Hans-Göran ”HåGe” med ett leende.