Om oss och våra kandidater

Här nedan kan du läsa om våra kandidater till Orsa kommunfullmäktige i valet 2022 och vilka uppdrag vi har.

Joakim Larsson är civilekonom och hemvändare med rötterna i vår södra grannkommun. Han har ett brett intresse för politik och samhällsfrågor. Han vill se en hållbar utveckling för Orsa där vi tar hand om varandra och där vi välkomnar besökare, nya invånare och nya verksamheter. Joakim är engagerad i kulturlivet, som riksspelman, som kassör i Orsayran och som körsångare. Under vinterhalvåret blir det en hel del skidåkning. Sommartid tycker han om att ta med sig sin familj och sina vänner på fisketurer och bärplockning i stiglös och vild natur. Joakim är ordförande i Moderaterna i Orsa och representerar partiet med en ordinarie plats i kommunfullmäktige, en ordinarie plats i kommunstyrelsens samhällsutskott och ersättarplatser i kommunstyrelsen och i Region Dalarnas kulturstiftelser.

Välkommen att kontakta Joakim:
joakim.larsson@orsa.se
076 301 22 33

Gunilla Frelin är en aktiv och arbetande pensionär. Gunilla driver en redovisningsbyrå och en hantverksbod där hon säljer egna och andras hantverk. Politiken har alltid funnits med i hennes liv som uppvuxen i Jämtland där hennes pappa var verksam politiker. Som ung flyttade hon till Stockholm där hon bott under sitt yrkesverksamma liv. Hon flyttade till Orsa 2003. Gunilla har alltid haft en längtan att engagera sig politiskt och främst som kommunpolitiker. ”Att lyssna in vad kommunens invånare vill är grunden för en bra kommunpolitik”. Omsorg, natur/miljö och infrastruktur är några av de frågor som engagerar henne. Gunilla jobbar för att det ska vara lika bra att bo och leva i Orsa kommun som det är vackert.  Gunilla är vice ordförande och kassör i Moderaterna i Orsa. I kommunen är hon ordinarie ledamot i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen. Hon är ersättare i byggnadsnämnden och i kommunstyrelsens strategiutskott. Gunilla har också uppdrag som nämndeman vid Mora Tingsrätt.

Välkommen att kontakta Gunilla:
gunillafrelin@telia.com
070 282 04 50

Sten Hansson Van Nes arbetar som flygplatsman på Dalaflyget i Mora och han är också företagare, med firmorna Orsa Cykel och Motor AB och Stens Fastighetsservice. Han är uppvuxen i Orsa, med släktingar från Kvarnberg. Sten har stort intresse för näringslivsfrågor och frågor rörande kommunens markanvändning och fysiska planering. Sten representerar Moderaterna i kommunens valnämnd, som arrangerar Orsabornas röstning i valet till kommun, region och riksdag.

Elisabet Setterlund Alvarsson är kulturvetare och gymnasielärare i svenska. Hon är återvändare efter fyrtio år på många olika platser, bl.a. femton år i Tyskland och fyra år i Oslo. Uppväxten i Orsa har präglat hennes intresse för kultur, natur och friluftsliv. Insikten om hur orsaker och samband påverkar ett litet samhälle har vuxit sig starkare med åren och slutligen inspirerat till politiskt engagemang. Företagsamheten, turismen, kulturen, integrationen och skolväsendet är samtliga viktiga beståndsdelar för att ett litet samhälle ska fungera och ha en framtid, tycker Elisabet. Som Moderatkvinnoansvarig har hon bara hunnit förskräckas över att Kvinnojouren i Ovansiljan inte finns kvar längre. Elisabet har en ersättarplats i Mora-Orsa miljönämnd.

Arbetsmarknadsfrågorna är något Thomas Wahlberg jobbat med i många år, inom Af (Arbetsförmedlingen) och även i sin nuvarande roll som områdeschef på Samhall.
Thomas vill jobba för att få tillbaka yrkesutbildningar till Orsa vilket vi även har bra och passande lokaler för. Äldrevården är viktig och att se till att den fungerar på bästa sätt och att det nya äldreboendet byggs för de äldre och inte blir ett ”politikerbygge”.
Thomas tycker att vi, Moderaterna i Orsa, har en väl genomtänkt politik och han ser fram emot att få vara med och förverkliga den.
Privat är han en ”hockeyidiot” med Mora IK som sitt lag. Han älskar att laga mat, tycker om kombinationen mat och vin samt är en mästerkock enligt sina vänner.

Leif Altner har tillbringat en stor del av sin yrkeskarriär utomlands, som Spanienchef för fastighetsbolagen Fabege’s och Diös’s intressebolag och som delägare i J&W’s spanska bolag (numera WSP). Hemma i Sverige har han arbetat både inom privata och offentliga verksamheter. Han har bland annat arbetat som etablerings- och utredningschef inom Dagab (numera Axfood), som näringslivschef inom Ekerö kommun och som rådgivare i centrumfrågor.
Under våren 2022 har Leif fått uppdrag som ersättare i styrelserna för de kommunala bolagen Orsabostäder och Orsa Lokaler.
Leif är mycket intresserad av frågan om kommunens nya äldreboende, vilket skulle byggas på Storgärdet invid E45. Leif är engagerad i Moderaternas linje om att ändra byggplanerna för att välja ett mer värdigt läge för det nya äldreboendet. En annan fråga som Leif fått ögonen på är kommunens näringslivsråd, där Moderaterna i Orsa tycker att fler partier än Centerpartiet ska få delta.

Karl-Arne Sandvik flyttade till Orsa år 1970. Han och hustrun valde Orsa eftersom det motsvarade det samhälle som paret ville att barnen skulle få växa upp i. Under sitt yrkesverksamma liv har Karl-Arne arbetat i roller som kulturchef och bibliotekschef, först i Orsa och sen i Mora.
Karl-Arne vill att politiken ska präglas av klokhet och långsiktighet.
– Jag vill verka för att Orsa kommun ska vara attraktivt att bo i, att näringslivet ska ha goda förutsättningar och att skolan ska hålla hög standard, så att barn och unga får en gedigen grund att stå på inför vuxenliv och yrkesliv. Jag vill också att kommunen ska arbeta hårdare för att få tillbaka yrkesutbildningar på orten, säger Karl-Arne.
Karl-Arne vill också lyfta kommunens ansvar inom kulturen. Kommunen kan bli bättre när det gäller skötsel av Orsas kulturarv. Kommunen kan bli bättre på att väcka intresse för- och sprida kunskaper om sin kultur och historia, inte minst till den uppväxande generationen.
På fritiden har Karl-Arne varit aktiv som musikant ända sedan ungdomen, med trumpet och piano.
I dag är han dessutom aktiv som tenor i Orsa kyrkokör.

Per Rudfeldt studerade på Lantbrukshögskolan i Uppsala, träffade där sin skånska fru och utbildade sig till agronom. Han arbetade 36 år på det forskningsbaserade växtskyddsföretaget DuPont. År 1989 emigrerade Per till England och därefter har han bott i Frankrike, Schweiz, Polen och senast i Tyskland. Vid sidan av arbetet har han bland annat deltagit i grundandet av kyrkofullmäktige i Warszawa.
Under utlandstiden hade Per fritidsboende i Orsa, i det hus som hans farfar byggt. Vid pensioneringen flyttade Per och hans fru till Orsa och därefter har huset förbättrats till permanentboende med hjälp av duktiga lokala hantverkare.
Per har engagerat sig i Orsa Kolkraft, kören Salig Blandning och SPF Seniorerna.
– Här i Orsa finns fina möjligheter till natur och aktiviteter alla fyra årstider, med Röda Kvarn, biblioteket och all musik. Mycket är välfungerande i Orsa och jag gick med i Moderaterna för att det kan bli ännu bättre med Moderaternas politik, säger Per.
Per vurmar för lösningar där transparenta fakta delas mellan alla partier och han gillar konsekvensanalyser av olika val, som tas fram innan beslut fattas.
Han vill att kommunen ska bli vassare på att stödja och förenkla för näringslivet både inom tillverkning/byggnation och turism, lantbruk, skogsbruk. Planering för tomtmark och lägenheter måste finnas för att unga ska stanna kvar och andra flytta in.
Inom skola och omsorg vill Per att kommunen satsar på behöriga lärare, god arbetsmiljö och kompetensutveckling.
När det gäller byggprojekt anser Per att kommunen behöver göra flera viktiga satsningar. Kommunen behöver anpassa byggnationen för skola, yrkesutbildning och för äldreboenden i rätt mängd, på bra plats och med god kvalitet. När det gäller investeringar tror Per att de flesta i Orsa ser det som självklart att man ska ta beslut efter det att man vet kostnaderna.

Frida Karner är nybliven mamma, hemvändare, HR-konsult, coach och utbildad personalvetare med en kandidat i psykologi. Hon driver företag inom HR där hon brinner för att vara med och skapa attraktiva arbetsplatser och belysa vikten av kompetensförsörjningsfrågor.
Frida valde att vända tillbaka till Orsa för att hon saknade närheten till naturen och för att få ge sina barn möjligheten att växa upp som hon själv gjorde, med naturen och friheten runt knuten.
Frida valde att engagera sig politiskt för att hon vill vara med och bidra till att Orsa blir en plats fylld av möjligheter. En plats som lockar unga att stanna kvar för att uppfylla sina drömmar på hemmaplan och som lockar de som gett sig av att vända hem.
– Orsas näringsliv och arbetsmarknad behöver utvecklas för att erbjuda dessa möjligheter och vi behöver lyfta kompetensförsörjningsfrågorna i Orsa, säger Frida.

Mattias Eriksson är småbarnspappa, sambo, friluftsman och kock. Som kock arbetar han bland annat för Dalasmaker AB i Grönklitt. Han har ett stort intresse för jakt och fiske, speciellt fågeljakt och trollingfiske efter stor gädda. Inom fisket har han uppdrag som fisketillsynsperson.
Mattias och hans familj har ett socialt engagemang, med uppdrag som familjehem för socialtjänsten.
Efter många år inom turismnäringen har Mattias utvecklat en passion för lokal och småskalig livsmedelsproduktion.
– Jag gillar lokala råvaror och det är fantastiskt att vi har så många producenter här i Orsa, till exempel ett eget lokalt mejeri.