Näringsliv och tillväxt

Många upplever kommunen som gammalmodig och trög i service och handläggning. Så här vill vi moderater ändra på det:

Kommunen behöver satsa på fler lättanvända e-tjänster. Det ger smidigare arbetsprocesser både för användare och kommunpersonal och därmed kortare handläggningstider. Kommunen ska ge stöd för de som behöver hjälp med e-tjänsterna.

Kommunen kan förbättra sin service genom att satsa ännu mer på sitt kontaktcenter. Ett modernt kommunalt kontaktcenter ska kunna ta emot och svara på de flesta frågor som kommer in till kommunen, utan att ärendet skickas vidare.

Moderaterna tycker också att kommunens kontaktcenter ska kunna betjäna även turister och besökare till Orsa.

Bygglovshandläggningen kan gå snabbare genom att kommunen uppdaterar sina detaljplaner och förbättrar sin planberedskap. Moderaterna vill målsätta och prioritera upp kommunens planarbete så att Orsa snarast får ökat utbud på attraktiva och byggbara tomter.

Moderaterna tycker att kommunala verksamheter ska hålla en hög servicenivå till både företag och privatpersoner. Ett exempel på bra servicenivå är kommunens FORUM-service, vilket innebär möjligheten att träffa flera kommunala myndigheter och verksamheter vid ett och samma mötestillfälle. Det är en tjänst som behöver marknadsföras och användas mer än vad som sker idag.

Moderaterna i Orsa har föreslagit beslut om att fler partier än Centerpartiet ska få delta i kommunens näringslivsråd och att även fler företag ska få delta. Centern har dock röstat ner detta förslag. Vi behöver fler röster för att kunna driva igenom vårt förslag.